“De verantwoordelijk van onze boekhouding is niet aanwezig/op verlof. Kan u volgende week terugbellen ? “
De standaard manier om u af te scheppen. Blijf op uw strepen staan en vraag naar een verantwoordelijke.
“De levering was niet in orde en daarom betalen we niet.”
Het blijft altijd een beetje vreemd dat de klant pas met deze klacht komt als u belt voor de onbetaalde factuur.
U mag ervan uitgaan dat – als de levering niet voldeed aan de vereisten – dat de klant normaal wel direct zou gereageerd hebben.”
“We zitten zelf nog op een betaling van een klant te wachten. Als we dit bedrag ontvangen, zullen we u direct betalen.”
Het is niet UW probleem als uw klant zelf problemen heeft met zijn eigen klanten. Misschien is dit een teken dat uw klant zelf financiële problemen heeft ? Misschien kan u beter ineens overgaan tot het sturen van een aangetekende brief.
“We hebben de goederen nooit ontvangen.”
Hebt u het ontvangstbewijs van de levering ? Misschien kan u er een goede gewoonte van maken om dit digitaal op te slaan; u kan er de klant mee confronteren.
“Toevallig dat u vandaag belt. Ik heb de facturen deze morgen betaald.”
Gelooft u in toeval ? Vraag om een bewijs van betaling. Indien dit geweigerd wordt, dan zal u waarschijnlijk nog even moeten wachten op uw geld. Wacht nog een paar dagen, geef uw klant het voordeel van de twijfel maar ga dan zeker tot andere actie over.
“Heeft u het geld nog niet gekregen ? Raar, want we hebben het zeker betaald. Ik contacteer onze bank en laat u iets weten.”
Vraag een betalingbewijs aan uw klant. Krijgt u die niet, dan zal de betaling waarschijnlijk nopg niet uitgevoerd zijn.
“We hebben iemand van uw firma gebeld en we wachten nu – zoalsd afgesproken – op een credit nota.”
Vraag aan uw klant met wie ze gesproken hebben en wanneer ? Als niemand in uw bedrijf hier iets van weet, stuur dan een aanmaning per fax.